andisheazad اندیشه ......
نقد اسلام پس از ۱۴۰۰ سال و پس
از ٣٨ سال «حکومت اسلامی» یک
ضرورت تاریخی، فرهنگی، سیاسی
و اجـتماعی است. من فکر می کنم
که نقد این دین با توجه به سابقه آن
در سـرزمین ما و با توجه به عـملکرد
و تأثیرات آن بر ذهن و روح جامعه و
نیز ویرانگری های آن در عرصه های
گوناگون یک امر کاملاً اساسی است.
کسانی هـسـتند که جـز اثرات مثبت
چیز دیگری از اسلام نمی بینند. این
ها به اعتبار همخوانی اعتقادیِ خود،
نگاه انتقادی به اسلام ندارند یا رفتار
های ناشایست و زنندهٔ حکومت دینی
در جـامعه را به یک برداشت و تفسـیر
دور از اسلامِ واقعی ! موکول میکنند.
اما افراد بسـیارى هـسـتند که یکی از
عوامل اساسی بدبختی و سقوط ایران
و سیاست حاکم را دین اسلام میدانند.
از نگاه جامعه شـناسانه وضع کنونی
جامعه نتیجه ى سلسله عوامل تاریخی
پیچیده و گوناگون است و از میان این
دلایل؛ مـذهب اسـلام نیز نقش خود را
داشته و این نقش اساسی بوده است
روشـن است که نگاه ها هـرگز به نظر
یگانه نخـواهـند رسید. در طـول تاریخ
اختلاف نظر و برداشت هاى گوناگون
به تقابل خود ادامه خـواهـند داد، ولی
آنچه که مـهم اسـت این اسـت که هـر
دیدگاهی بتواند با «آزادی» نظر دهد.
اما ما در ایران در شرایط ترور فکرى
به سـر مى بریم.. در ایران هــیچ نظر
انتقادى راجع به اسـلام نمى توان داد
زیرا استبداد دینى هر صدایى را خفه
کرده و فرد منتقد را به جرم «ارتداد»
محکوم به «مرگ» و اعدام مى کنند !
البته با نگاهى کوتاه به جوامع اسلامى
در طول تاریخ متوجه خواهیم شد که از
یک حکومت اسلامى بیش ازاین هم نمى
توان انتظارى داشت. یا خودسانسـوری
وجود دارد یا به طرق گوناگون سعی می
شود از انتقاد نسبت به اسلام جلوگیری
شود، و این امر غیر قابل تحمل است !!
ما را در سایت andisheazad اندیشه ... دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 13